Tallinn Tartu Hiiumaa Saaremaa Läänemaa Harjumaa Pärnumaa Raplamaa Lääne-Virumaa Järvamaa Viljandimaa Ida-Virumaa Jõgevamaa Tartumaa Põlvamaa Võrumaa Valgamaa
Maakonnad
    Linnad ja vallad
      VALI UUDISTE PIIRKOND

      Liikuda või istuda? Selles on küsimus

                           
      Liikuda või istuda? Selles on küsimus
      Foto: Tamsalu Ajaleht

      Kirjutama ajendas mind Eesti Kehalise Kas­vatuse Liidu poolt korraldatud rahvusvaheline suvekursus, mis toimus 28. juulist - 3. augus­tini, 2011 Rakveres.

      Eelkõige seal kuuldud loeng "Üleilmne paigal istumine, mida teha?". Loengut pidas Soomes ja Eestis vaheldumisi resideeruv liikumisteadlane Ragnar Viir. Tänan siinkohal tööandjat, kes võimaldas mul kursu­sest osa võtta ja võimaluse teadmisi edasi anda.

      Loengu käsitletavaks teemaks oli mitte liiku­mine, vaid istumine. Sellist heaolu asendit on hakatud isegi uurima. Väidetakse, et istuma jäämine seiskab füüsilise aktiivsuse ja istumi­ne võib isegi tappa. Ta tõi näite Lõuna-Korea IT-spetsialistist, kes oli "unustanud" ennast is­tuma arvuti taha 80 tunniks! Pärast seda oli ta tõusnud ja saanud kopsutrombemboolia ning surnud. Muidugi on tegemist äärmusliku näi­tega. Loomulikult on paigalistumine üks meie vaenlasi ja ta tekitab ka igasuguseid "heaolu haiguseid" (kõrge vererõhk, ülekaal, diabeet, veresoonte- ja südamehaigused jms). Pikalt is­tudes ei saa luud, lihased piisavalt koormust. Süda, kopsud ja muud elundid töötavad loiult, energia tarbimine väheneb. Algavad kõhu- ja soolestikuhädad, kaal tõuseb, risk haigestuda südame- ja veresoonkonnahaigustesse suure­neb. Enesetunne ja elukvaliteet halveneb. Võib kindlalt väita, et istumine teeb meid haigeks.

      Selleks, et see nii ei juhtuks on terviseorgani­satsioonid töötanud välja mitmeid soovitusi. WHO soovitab istuva töö puhul iga 50 minuti tagant püsti tõusta ja 10 minutit liikuda ning seejärel edasi töötada. Nuori Suomi liikumis

      teadlane Jukka Karvinen ütleb, et kooliealis tele lastele soovitatakse vältida üle kahe tun­ni kestvat istumist. Kõikidel 7 - 18- aastastel lastel tuleks liikuda vähemalt 1 - 2 tundi päe­vas mitmekesiselt ja vanusega kokkusobival viisil. Pikki istumisperioode peab vältima. Rahvusvaheline liikumissoovitus täiskasvanu­tele on 10 000 sammu iga päev. Kahjuks ei pää­se liikumissoovitused mõjule. R.Viir tõi näite

      USA-s läbi viidud uuringust, kus uuriti liikumissoovituste mõju inimestele. Lapsed täitsid vaid 43% ja üle keskea inimesed vaid 2,5 % liikumissoovitustest.

      Ülekaalulisus ja südame- ning veresoonkonna­haigused on kasvav trend. Seega meeldib ini­mestele ikkagi rohkem istumine kui liikumine. Mida siis teha? Tuleks võtta vastutus täiskas­vanuna ja olla eeskujuks lastele. Väike võtab eeskuju suurest ja seda kõiges. Lapse passiivne liikumine on ikkagi täiskasvanu väärkäitumi­ne. Püüdkem siis alustada endast - tööle-koju jalgsi, rattaga, suurendama argiliikumisi. Täis­kasvanu peaks tegema nii, et liikumisharjumus jääks lapsele terveks eluks. Võidavad kõik.

      Lasteaias proovime aktiivsena hoida nii lapsi kui nende vanemaid. Traditsiooniks on saanud Krõlli rühma sportlikud pereüritused isadepäe­va eel. Eelmisel aastal võistlesid lapsed ja isad teatevõistlustel ja emad esitasid meeleoluka võimlemiskava. Sel aastal otsustati jõudu kat­suda vees. Tamsalu Spordikompleksi ujulas said isad-lapsed koos ujuda, toimusid lõbusad teatevõistlused vees. Täname kõiki Krõlli rüh­ma aktiivseid peresid ja õpetajaid! Aitäh Tam­salu Spordikompleksi perele!

      Kasutatud allikad:

      • Loeng: Ragnar Viir „Üleilmne paigal istumine. Mida teha?" juuli, 2011

      • Eesti-Soome ühiskonverents "Lii­kumisrõõm Eestis", Jukka Karvinen „Uued soovitused koolilaste füüsilise aktiivsuse arendamiseks", 2009


      Registreeritud (0) Anonüümne (0)
      Jäta kommentaar
      Postitades kommentaari nõustud reeglitega
      Loe kommentaare Loe kommentaare